Arad :: Catedrala Sf. Ioan Botezatorul - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2021 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Biserici

Catedrala Sf. Ioan Botezătorul
Arad
 HARTA S   HARTA G   ADAUGĂ INFO   ADAUGĂ FOTO   ADAUGĂ MESAJ   FĂRĂ MESAJE 
Religie:Ortodox
Localitate:Arad
Județ:Arad
Adresa:strada Mețianu nr. 16
Cod poștal:310086
Telefon :0756... Click aici pentru a Vizualiza Telefoanele!
Adresă de e-mail :NU deținem adresa de e-mail...
Adrese utile:www.episcopiaaradului.ro/organizare/protopopiate/protopopiatul-arad, www.episcopiaaradului.ro, www.primariaArad.ro, www.cjArad.ro, www.prefecturaArad.ro
Preot:Traian Micoroi, Ioan Tulcan, Axente-Flavius Petcuț, Cristinel Ioja, Teodor Pavel, Eugen Crișan
Hram:Nașterea Sf. Ioan Botezătorul
Stil arhitectonic:Baroc
Detalii:Construită prin colecta 1862 și 1865 din inițiativa și sub pastoria Episcopului Procopie Ivacicovici . Arhitectura in stil baroc , cu turnuri inalte si ornamentate, picturi in firidee de la intrare; interioare deosebit de bogate in picturi murale realizate de pictorul Ioan Zaicu , renovate in anii 1912 si 1939; sculpturi aurite (opera lui Iosif Basioc) ; biserica de lemn in parcul rezidential , stramutata din Muntii Zarandului.
Alte informații:In urma demolarii bisericii vechi din zona adiacenta Muresului, incepe edificarea unei biserici noi, cu hramul nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, la initiativa episcopului Procopie Ivascovici, in asa numita "gradina - Techelia". Lucrarile de constructie realizate intre 1862-65 au fost sprijinite in principal de familia Mocsoni si bancherul vienez Gheorge Sina. Proiectul a fost intocmit de arhitectul aradean Anton Czigler, originar din Jula, unele detalii ale fatadei (precum frontonul dintre turnuri) au fost realizate abia cu ocazia lucrarilor de restaurare din 1905-1906. In 1966 fatada principala a fost decorata cu trei mozaicuri. Clopotul datat 1764 a fost adus din biserica veche demolata. In cladirile anexate bisericii o vreme a functioant teologia ortodoxa, astazi gazduiesc unele dintre birourile episcopiei, respectiv spatii locative.
Cladirea din piata denumita dupa insasi catedrala, cuprinde naosul de plan dreptunghiular, urmat de un segment ingust aducand a transept din care, prin ziduri arcuite, se articuleaza altarul ce inchide constructia intr-o absida pe trei laturi ale octogonului. Absida altarului este delimitata de strada Romanului. Fatada principala spre piata poarta doua turnuri, este o compozitie regulata, simpla, cu elemente stilistice ale barocului tarziu si clasicism. Intre turnuri se desfasoara segmentul central al fatadei sub forma unui modest rezalit delimitat de pilastrii decorati cu ghirlande si capiteluri ionice. Colturile turnurilor, pe inaltimea parterului, sunt marcate cu acelasi tip de pilastrii, care pornesc toti de la nivelul soclului inalt. Fatada divizata astfel in trei pe verticala, fiecare dintre segmente este decorat cu cate un mozaic incadrat in ferestre oarbe cu inchidere semicirculara. Mozaicul segmentului central il reprezinta pe Hristos intronat, de o parte si alta cu figurile Maicii Domnului si a lui Sfantu Ioan Botezatorul. Poarta bisericii din axa centrala cu inchidere laterala este accentuata de un timpan in segment de cerc din tencuiala. Registrul inferior al fatadei se incheie cu un brau median prezentand muluri multiple, iar rezalitul central este incoronat de un timpan triunghiular. Deasupra acestuia, intre etajul turnurilor, se ridica frontonul de factura baroca, pornind cu volute inferioare si incheindu-se in segment de cerc, penetrat de un gol circular. De o parte si alta, turnurile zvelte au colturile marcate de pilastrii cu capiteluri corintice, iar pe fiecare latura sunt ferestre cu inchidere semicirculara, protezate de jaluzele. Deasupra pilastrilor, braul cornisei se arcuieste peste cadranul orologiului. Coifurile rosiatice elegante ale turnurilor se ridica deasupra unor parapete accentuate de cate o fereastra oarba cu inchidere semicirculara, iar pilastrii scunzi de la colturi poarta cate o urna poleita.
Fatadele laterale se continua cu segmentele proeminente ale transeptului, marcate de ferestre semicirculare. Transeptul este articulat de altar prin ziduri arcuite convexe, urmand traseul frant al absidei altarului pe trei laturi ale octogonului, fatadele fiind decorate conform celor descrise la fatadele laterale. Fatadele laterale ale bisericii sunt ritmati de pilastrii decorati cu ghirlande si capiteluri ionice, determinand trei segmente. Laturile absidei altarului au cate un gol cu inchidere semicirculara, iar la colturi sunt pilastrii cu capiteluri ionice, la partea superioara si aici se continua cornisa anterior prezentata. Pe ambele laturi ale cladirii, in fata zonei convexe este atasata cate o anexa scunda, de dimensiuni reduse, acoperita in pupitru, servind ca vestimentar.
In interior, vizitatorul este intampinat de o atmosfera semiobscura, caracteristica bisericilor ortodoxe. Deasupra zonei intrarii principale, in segmentul central se afla o galerie sustinuta de doi pilastrii si doi stalpi, farmand o arcatura cu trei travee semicirculare. Corespunzator acestora, spatiul de sub galerie este acoperit cu trei bolti a vela. Galeria este delimitata spre spatiul naosului de un parapet de balustrii, prezentand pe portiunea mediana o proeminenta sustinuta de console precum un balcon.
Naosul, impreuna cu transeptul formeaza patru travee, acoperita fiecare de bolta a vela, pe arce dublou sustinute de perechi de pilastrii finisati cu marmura artificiala. Capitelurile corintice ale pilastrilor sunt poleite, deasupra carora se intinde antablamentul zugravit in alb. In alveolele transeptului sunt amplasate stranele preotesti, deasupra carora sunt mici galerii sustinute de cate doi pilastrii cu capiteluri profilate legati cu un arc in segment de cerc.
La intersectia transeptului cu altarul se afla iconostasul cu riguroasele registre de icoane. Golurile iconostasului sunt flancate de coloane canelate cu capiteluri corintice poleite, icoanele sunt pictate in campuri cu inchidere semicirculara. Usile imparatesti sunt accentuate de un timpan triunghiular. Iconostasul a fost pictat de acelasi Nicola Alexici, a carei opera este si iconostasul actual al bisericii sarbesti din oras. Piesele de mobilier ale bisericii sunt conforme cu arhitectura si decoratiile albe si poleite ale iconastasului.
Suprafata peretilor din interiorul bisericii sunt tratate in marmura artificiala pana la un nivel, unde se intinde un brau decorat cu ornamente vegetale, deasupra caruia se desfasoara cicluri de icoane, reprezentand sfinti ortodocsi. Ferestrele bisericii au geamuri colorate moderne, fara reprezentari, asigurand lumuna interioara semiobscura, prielnica meditatiei si rugaciunii.
Cladirea bisericii este cuprinsa intre doua aripi de cladire cu planuri in forma de "U", ce se deschid spre curte pe ambele niveluri prin siruri de arcade in segment de cerc.
Catedrala este un frumos exemplu de neobaroc clasicizant, care se incadreaza mai degraba in arhitectura bisericeasca de rit occidental din secolul al XIX-lea, decat in arhitectura bisericilor ortodoxe contemporane atat de raspandite. In decursul transformarii structurii urbane a orasului, amplasamentul a devenit mai putin central, din acest motiv s-a mai construit o catedrala noua, la capatul arterei principale a Aradului.

Parohia Arad – Centru
Cod Monument:AR-II-m-B-00491
Nr. vizualizări:8609
Data ultimei vizualizări:2021-06-23 04:01:23
Data ultimei actualizări:2016-09-29 14:05:10
Data încărcării pe sit:2006-03-17 06:27:16
Nr. Mesaje:0
Nr. Fotografii:1

Clic pe fotografii pentru a le vedea in format mărit!

Data: 2012-12-01
Contor: 175

Vedere de ansamblu
Foto: Nelu_Pozaru