Șapte obiceiuri zilnice pentru o viață de apostolat sfântă[2011-11-09]pr. C. John McCloskeyTraducător: Manuela Oltean Teme: Spiritualitate Sunt sigur că citiți aceste rânduri deoarece sunteți interesați să luați viața dumneavoastră spirituală mai în serios. Deoarece subscrieți la unul dintre punctele cheie ale Conciliului Vatican II: importanța chemării universale la sfințenie. De asemenea, știți că Isus este calea spre sfințenie: "Eu sunt Calea, Adevărul și Viața". Secretul sfințeniei este rugăciunea constantă, care poate fi definită drept un contact continuu cu Preasfânta Treime: "rugați-vă încontinuu și nu vă descurajați" (cf. Luca 18,1). Există diferite căi de a-L cunoaște pe Isus. În acest articol vom vorbi pe scurt despre unele dintre ele. Fiecare ar trebui să Îl cunoască, să Îl iubească și să Îl slujească pe Isus în aceeași manieră în care iubește și rămâne îndrăgostit de orice persoană: soț, membrii de familie, prieteni apropiați, adică petrecând un anumit timp împreună, regulat, în cazul de față zilnic. Rezultatul este singura fericire adevărată în această viață și vederea lui Dumnezeu în cea viitoare. Nu există o altă cale, facilă, pentru a obține aceasta. Sfințenia este un proces ce se extinde pe parcursul întregii vieți și necesită efortul nostru hotărât de a colabora cu harul sfințitor al lui Dumnezeu care ni se dă prin Sacramente. Cele șapte deprinderi zilnice pe care vi le propun sunt: oferta de dimineață, lectura spirituală (Noul Testament și cărți spirituale sugerate de către părintele spiritual), Sfântul Rozariu, Sfânta Liturghie și Împărtășania, cel puțin 15 minute de rugăciune mentală, recitarea rugăciunii Angelus la amiază și o scurtă examinare a conștiinței seara. Acestea sunt modalitățile principale de a atinge sfințenia. Dacă sunteți o persoană care doriți să îl duceți pe Cristos și celorlalți prin prietenia dumneavoastră, aceste instrumente vă vor da energia spirituală necesară pentru a reuși să faceți acest lucru. Acțiunile de apostolat fără Sacramente și fără o viață spirituală solidă nu pot fi eficiente pe termen lung. Puteți să fiți siguri că toți sfinții au încorporat în viața lor de zi cu zi, într-un fel sau altul, aceste șapte deprinderi. Scopul nostru trebuie să fie să imităm exemplul lor, să fim contemplativi în mijlocul lumii. Înainte de a examina pe rând aceste deprinderi zilnice, aș dori să mai subliniez câteva aspecte. În primul rând, amintiți-vă că perseverența în aceste obiceiuri zilnice este ca urmarea unei diete sau a unui program de exerciții fizice: necesită muncă graduală. Nu vă așteptați să încorporați toate aceste deprinderi, nici măcar două sau trei dintre ele, imediat în viața dumneavoastră. Ar fi ca și cum ați dori să alergați maratonul fără o pregătire prealabilă temeinică sau ați dori să cântați Liszt după doar trei ore de pian. Această grabă v-ar duce la eșec, dar Domnul dorește să reușiți în ritmul dumneavoastră propriu și al Lui. Trebuie să lucrați îndeaproape cu îndrumătorul dumneavoastră spiritual, pentru a încorpora treptat și cu rodnicie aceste obiceiuri zilnice în viața dumneavoastră, într-o perioadă de timp și într-un mod care se potrivește cel mai bine situației dumneavoastră. Se poate chiar ca circumstanțele particulare ale vieții dumneavoastră să ceară modificarea acestor șapte deprinderi. În al doilea rând, trebuie să faceți în același timp un angajament serios, cu ajutorul Spiritului Sfânt și al mijlocitorilor dumneavoastră speciali, pentru a face din aceste șapte obiceiuri prioritatea vieților dumneavoastră - ele sunt mai importante chiar decât mesele, somnul, munca și recreația. Doresc să fie clar faptul că aceste obiceiuri nu pot fi obținute pe fugă. Nu aceasta este modalitatea în care dorim să ne purtăm cu persoanele pe care le iubim. Aceste obiceiuri trebuie făcute cu conștiență, în timpul zilei, într-un loc liniștit, fără distrageri, unde este ușor să ne punem în prezența lui Dumnezeu și să i ne adresăm. La urma urmei, nu este viața veșnică mai importantă decât cea trecătoare? Tot ceea ce va rămâne în momentul judecății dumneavoastră particulare va fi iubirea către Dumnezeu ce se află în inimile dumneavoastră. În al treilea rând, doresc să arăt că trăirea celor șapte deprinderi zilnice despre care vorbim nu este o pierdere de vreme, ci dimpotrivă, înseamnă câștigarea de timp. Nu am întâlnit niciodată o persoană care să practice cele șapte deprinderi zilnice și care să fie mai puțin productivă în câmpul muncii, să fie o soție mai puțin bună sau să aibă mai puțin timp pentru prieteni sau pentru a-și cultiva viața culturală. Dimpotrivă, Dumnezeu întotdeauna îi răsplătește pe cei ce îl pun pe El pe primul loc. Dumnezeu ne va înmulți în mod uimitor timpul, așa cum a făcut cu pâinile și peștii cu care a hrănit mulțimile și au mai rămas o mulțime de resturi. Puteți fi siguri că Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea, Maica Tereza, Sfântul Maximilian Kolbe s-au rugat mult mai mult de o oră și jumătate - două, cât ne-ar lua în total cele șapte deprinderi zilnice. * * * Prima deprindere este oferta de dimineață, când fiecare dintre noi îngenunchează și, folosind cuvinte proprii sau o anumită formulă, îi oferă Domnului, spre mai mare mărirea Sa, ziua care va urma. Ceea ce nu este atât de simplu este ceea ce ar trebui să se întâmple înainte de ofertă. Fondatorul Opus Dei spunea: "Cuceriți-vă pe voi înșivă în fiecare zi, trezindu-vă imediat, la timpul stabilit, nelăsând nici măcar un singur minut pradă lenei. Dacă cu ajutorul lui Dumnezeu reușiți acest lucru, aveți deja o mare realizare pentru tot restul zilei. Este dezamăgitor să vă lăsați învinși de la prima încercare a zilei". În experiența mea pastorală am observat că aceia care reușesc să trăiască acest "moment eroic" dimineața și seara să meargă la culcare la timpul potrivit vor avea atât energia fizică cât și cea spirituală necesară pentru ca în timpul zilei să se oprească din ceea ce fac și să practice celelalte deprinderi despre care vorbim. A doua deprindere constă în minim 15 minute de rugăciune în tăcere. În timp probabil veți dori să suplimentați aceste 15 minute cu încă 15 minute de rugăciune într-o altă perioadă a zilei. La urma urmei, cine nu ar căuta să petreacă cât mai mult timp într-o asemenea companie cum este cea a lui Isus? Rugăciunea este pur și simplu o discuție directă cu El, de preferat în fața Preasfântului Sacrament din tabernacol. Acesta este timpul petrecut față în față, "timpul de calitate", dacă doriți, în care puteți să vă deschideți să vorbiți despre ceea ce aveți în minte și în inimă. În același timp veți putea dobândi și deprinderea de a asculta cu atenție și în liniște, ca și Maria, sora Martei (Luca 10,38-42), pentru a auzi ce vă cere Isus și ce dorește să vă ofere. Astfel veți înțelege mai bine spusele Lui: "Fără Mine nu puteți face nimic". Al treilea obicei zilnic este lectura spirituală, timp de 15 minute. De obicei constă în a citi la început, câteva minute, un pasaj din Noul Testament, pentru a vă identifica cu spusele și faptele lui Cristos, iar în restul timpului se citește dintr-o carte de spiritualitate, recomandată de părintele spiritual. Josemaria Escriva de Balaguer spunea: "Nu neglijați lectura spirituală. Cititul a făcut mulți sfinți". Aceasta este într-un fel una dintre cele mai practice deprinderi, deoarece în decursul anilor vom ajungem să parcurgem de multe ori viața lui Cristos și să asimilăm din înțelepciunea sfinților Bisericii prin zecile de cărți citite spre iluminarea intelectului, pentru a pune în practică ideile citite. A patra deprindere este participarea la Sfânta Liturghie și primirea Sfintei Împărtășanii în starea harului sfințitor. Aceasta este cea mai importantă dintre toate șapte (cf. Ioan 6,22-65). Acesta trebuie să fie centrul vieții noastre interioare și în consecință al zilei. Este cel mai intim act posibil al omului. Acolo ne întâlnim cu Cristos cel viu, participăm la reînnoirea Jertfei Sale pentru noi și ne unim în trup și suflet cu Cristos cel Înviat. Așa cum spunea Papa Ioan Paul al II-lea în Exortația apostolică Ecclesia în America, "Euharistia este centrul viu și permanent în jurul căruia se adună întreaga comunitate a Bisericii" (nr. 35). Al cincilea obicei zilnic ne ia doar câteva momente. Trebuie doar să ne oprim din ceea ce facem și să ne rugăm la amiază rugăciunea Angelus sau Regina Coeli, rugăciuni dedicate Fecioarei Maria, în funcție de perioada liturgică. Acest obicei catolic datează de secole. Este un mod minunat de a o saluta pe Preasfânta Fecioară pentru câteva momente, așa cum orice copil bun își amintește de mama sa de-a lungul zilei, și de a medita la Întruparea și Învierea Domnului nostru Isus Cristos, care dă sens întregii noastre existențe. A șasea deprindere este tot mariană: recitarea Sfântului Rozariu în fiecare zi și meditarea misterelor lui, care gravitează în jurul vieții lui Cristos și a Mariei. Cum spunea Sfântul Josemaria, "pentru cei ce își folosesc inteligenta și studiile drept armă, Rozariul este una foarte eficace, deoarece această aparent monotonă cale de a o implora pe Preasfânta Fecioară, așa cum fac copiii cu mamele lor, poate distruge orice urmă de glorie deșartă și mândrie". Rozariul este o deprindere care, odată dobândită, este greu de pierdut. Repetând cuvinte de iubire către Preasfânta Fecioară și oferind fiecare decadă pentru intențiile noastre, o luăm pe scurtătură către Cristos, prin Inima Mariei. Isus nu îi poate refuza Mariei nimic! A șaptea deprindere este examinarea conștiinței seara, înainte de a merge la culcare. Din nou, sfântul fondator al Opus Dei spunea: "Examinarea conștiinței. O sarcină zilnică. Contabilitatea nu este neglijată de nici un om de afaceri. Și ce afacere valorează mai mult decât viața veșnică?" Trebuie să vă așezați, să îl invocați pe Spiritul Sfânt pentru a vă lumina, și pentru câteva minute să treceți în revistă cele întâmplate în decursul zilei în prezența Domnului, întrebându-vă dacă v-ați comportat ca adevărați fii ai lui Dumnezeu acasă, la serviciu, cu prietenii. De asemenea, trebuie să insistați pe acea zonă particulară pe care ați identificat-o cu părintele spiritual în care aveți nevoie de îmbunătățiri pentru a deveni sfinți. De asemenea, puteți să rememorați dacă ați îndeplinit cu fidelitate toate cele șapte obiceiuri zilnice despre care am vorbit în acest articol. Apoi, la final, mulțumiți Domnului pentru toate faptele bune săvârșite și faceți un act de părere de rău pentru părțile în care nu ați reușit să împliniți voința Sa. Apoi vă puteți bucura de odihna binemeritată, pe care vă străduiți să o sfințiți prin dialogul interior cu Preasfânta Treime și Fecioara Maria în timp ce adormiți. * * * Dacă o persoană privește cu onestitate la ziua ei, oricât de ocupată este (și nu am întâlnit niciodată persoane care să spună că nu sunt ocupate, decât eventual la pensie), poate găsi în general momente în care pierde ceva vreme în fiecare zi. Să ne gândim la acea nenecesară cană de cafea în plus, când ați fi putut în schimb să faceți o vizită la Preasfântul Sacrament pentru 15 minute înainte de a merge la serviciu. Sau la jumătatea de oră ori mai mult pierdută privind programe de televiziune fără haz și fără valoare. Apoi este drumul până la serviciu și de la serviciu acasă petrecut privind pe geamul tramvaiului sau ascultând radio-ul în mașină, care ar putea fi folosit pentru recitarea Rozariului. Dar acel ziar care ar fi putut fi citit în zece minute în loc de douăzeci, lăsând loc și pentru lectura spirituală? Și știrile de la ora 5 nu le-ați fi putut sălta pentru a merge la Liturghie? Să nu uităm timpul irosit cu fleacuri la sfârșitul zilei, în care ați fi putut include ceva lectură spirituală bună, examinarea conștiinței, pentru a merge apoi la culcare la ora stabilită, refăcându-vă energia pentru bătăliile zilei următoare. Și lista poate continua. Întocmiți-o pe a dumneavoastră. Fiți cinstiți cu dumneavoastră înșivă și cu Dumnezeu. Aceste obiceiuri, trăite bine, ne permit să ascultăm a doua parte a marii porunci: "să îți iubești aproapele ca pe tine însuți". Ne aflăm pe pământ, la fel ca Domnul, "pentru a sluji și nu pentru a fi slujiți". Acest lucru poate fi realizat doar prin transformarea noastră treptată conform lui Cristos, prin rugăciune și Sacramente. Trăirea acestor șapte obiceiuri ne va permite să devenim sfinți, să facem acțiuni de apostolat, siguri întotdeauna de faptul că atunci când greșim în ceva mare sau în ceva mic, îl avem întotdeauna pe Tatăl nostru iubitor așteptându-ne în Sacramentul Pocăinței, și ajutorul îndrumătorului nostru spiritual, pentru a ne pune din nou pe calea dreaptă. Sursa: www.Catholica.ro Contor Accesări: 853, Ultimul acces: 2025-01-22 02:51:29
|
Timp total: 0,16s...
[]:1