Reafirmarea învățăturii despre divorț și recăsătorire[2011-12-02]L'Osservatore Romano a publicat marți, 29 noiembrie 2011, un eseu scris de Cardinalul Joseph Ratzinger, actualul Papă Benedict al XVI-lea, care a caracterizat învățătura Bisericii despre divorț și recăsătorire ca fiind fidelă învățăturii lui Cristos. "Desigur, cuvântul adevărului poate să fie dureros și incomod. Dar este calea spre vindecare, spre pace, spre libertatea interioară", a spus Pontiful în 1998. "O pastorație care dorește cu adevărat să ajute persoanele trebuie să se întemeieze mereu pe adevăr. Numai ceea ce este adevărat poate în definitiv să fie și pastoral", a afirmat el, citând cuvintele lui Cristos: "Veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va elibera".Articolul a fost republicat în contextul în care mai mulți clerici germani au cerut revizuirea de către Biserică a înțelegerii ei privind căsătoria, precum și a interdicției sale ca credincioșii catolici recăsătoriți să primească Împărtășania. Acum două luni, înainte de vizita de patru zile a Papei în Germania, președintele Conferinței Episcopale Germane, într-un interviu pentru ziarul german Die Zeit, a declarat: "Ne confruntăm cu toții cu problema privind cum putem să îi ajutăm pe oamenii în ale căror vieți anumite lucruri au mers rău, și între acestea se include și o căsătorie eșuată. Este o problemă de caritate, și vom discuta intens această problemă în viitorul apropiat", a declarat Arhiepiscopul, întrebat fiind despre situația președintelui țării, Christian Wulff, catolic recăsătorit care nu primește Împărtășania. Republicarea din L'Osservatore Romano a fost făcută în șase limbi diferite, cu subtitlul explicativ "Cu privire la câteva obiecții împotriva învățăturii Bisericii în privința primirii Împărtășaniei euharistice din partea credincioșilor divorțați recăsătoriți". În textul său din 1998, Papa Benedict al XVI-lea - care era atunci prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței - a explicat că documentele recente ale Bisericii pe această temă "unesc în mod foarte echilibrat exigențele adevărului cu acelea ale carității. Dacă în trecut în prezentarea adevărului uneori caritatea probabil nu strălucea suficient, astăzi în schimb este mare pericolul de a nu spune sau de a compromite adevărul în numele carității". Pontiful a arătat că învățătura Bisericii este înrădăcinată în Scriptură, tradiție și rațiune. Din Scriptură, a prezentat în detaliu faptul că "învățătura Biserici privind indisolubilitatea căsătoriei este fidelă cuvintelor lui Isus". Continuând cu tradiția, a explicat că a existat "un consens clar" în rândul Părinților Bisericii primare "în privința indisolubilității căsătoriei", lucru care a diferențiat creștinismul de societatea romană. În același timp, "credincioșii divorțați recăsătoriți nu au fost niciodată admiși în mod oficial la Sfânta Împărtășanie după un timp de pocăință". Papa a adăugat că "practica Bisericilor Orientale despărțite de Roma, care este consecință a unui proces istoric complex, a unei interpretări tot mai liberale - și care se îndepărta tot mai mult de cuvântul Domnului - a unor texte patristice obscure precum și a unei influențe neneglijabile a legislației civile, nu poate, din motive doctrinale, să fie asumată de Biserica Catolică". "Biserica nu poate nici să aprobe practici pastorale - de exemplu în pastorația Sacramentelor - care ar contrazice porunca clară a Domnului. Cu alte cuvinte", a explicat Papa, "dacă precedenta căsătorie a credincioșilor divorțați recăsătoriți a fost validă, noua lor unire nu poate să fie considerată în nici o circumstanță ca fiind conformă cu dreptul și de aceea din motive intrinsece nu este posibilă o primire a Sacramentelor". Prefectul de atunci al Congregației pentru Doctrina Credinței a răspuns și la sugestia că Papa "ar putea eventual să desfacă o căsătorie sacramentală consumată, eșuată în mod iremediabil". El a răspuns că "dacă Biserica ar accepta teoria că o căsătorie a murit atunci când cei doi soți nu se mai iubesc, atunci ar aproba cu aceasta divorțul și ar susține indisolubilitatea căsătoriei numai în mod verbal și nu ca o pe o realitate de fapt". În cele din urmă, el a răspuns celor care susțin că Biserica Catolică este exagerat de legalistă și nu pastorală în această privință. Se susține că "omul de astăzi n-ar mai putea să înțeleagă acest limbaj. Isus ar fi fost deschis față de necesitățile tuturor oamenilor, mai ales față de cei de la marginea societății. Biserica, dimpotrivă, s-ar arăta mai degrabă ca un judecător care exclude la Sacramente și de la anumite funcții publice persoane rănite". Ca răspuns, Papa a recunoscut că uneori "formele de exprimare ale Magisteriului eclezial nu par ușor de înțeles. Acestea trebuie să fie traduse de predicatori și de cateheți într-un limbaj care să corespundă diferitelor persoane și respectivului lor ambient cultural. Însă conținutul esențial al Magisteriului eclezial în această privință trebuie să fie menținut. Nu poate să fie diluat din presupuse motive pastorale, pentru că el transmite adevărul revelat". Legături: Articolul Card. Ratzinger din L`Osservatore Romano Sursa: www.Catholica.ro Contor Accesări: 969, Ultimul acces: 2024-09-20 12:55:06
|
Timp total: 0,26s...
[1]:1