Craciunul in perspectiva antropologului si a sociologului - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2024 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

Crăciunul în perspectiva antropologului și a sociologului

[2011-12-10]
Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) - filiala Iași a organizat joi, 8 decembrie, o nouă conferință, sub genericul 'Nașterea lui Hristos - vremea bucuriei', informează Ziarul Lumina, Ediția de Moldova. Au susținut prelegeri prof. univ. dr. Nicu Gavriluță și diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache.
În Aula Magna 'Mihai Eminescu' a Universității 'Al. I. Cuza' din Iași a avut loc, în urmă cu două zile, conferința 'Crăciunul în perspectiva antropologului și a sociologului'. Invitații tinerilor ascoreni au fost prof. univ. dr. Nicu Gavriluță, decanul Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice a Universității 'Al. I. Cuza' din Iași, și diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă 'Dumitru Staniloae' din Iași și secretar general al Centrului de Cercetare Interdisciplinară în Religie, Filosofie și Știință al Universității 'Al. I. Cuza' din Iași. Conferința a fost moderată de Dimitrie Barabulă, coordonator al departamentului Credință-Cultură al ASCOR Iași. Pentru început, prof. univ. dr. Nicu Gavriluță a prezentat câteva considerații legate de Crăciun din perspectiva sociologului și antropologului, după următorul plan: data Nașterii Mântuitorului Hristos și începutul anului nou, simbolismul religios al copilului Hristos, cultura populară și tradițiile românești din perioada Crăciunului, ajunul Crăciunului, reprezentarea socială a Crăciunului, datele de actualitate cu privire la asumarea Crăciunului și desacralizarea Crăciunului.
Copilul, simbol al viitorului social
'Din perspectivă socio-antropologică, sărbătoarea Crăciunului marca începutul anului nou, care era pe 25 decembrie. Acest fapt s-a întâmplat la Roma până în sec al XIII-lea, în Franța până în sec al XVI-lea (1564), în Rusia până în perioada țarului Petru cel Mare, iar în Țările Române până în sec al XIX-lea. Începutul anului nou, odată cu sărbătoarea Crăciunului, este reținut în mentalul social analizat de noi, sociologii, sub forma sărbătoririi anului nou ca fiind Crăciunul mic. Dincolo de aceste date, este esențial faptul Nașterii Fiului lui Dumnezeu. De fiecare dată când aducem în atenție o sărbătoare, în cazul de față cea a Crăciunului, cu Nașterea Fiului lui Dumnezeu, avem în atenție simbolismul copilului. Doar că aici vorbim de simbolismul sacru. Întotdeauna, simbolismul sacru se diferențiază de cel psihologic, social, economic. Din perspectivă religioasă, copilul este un simbol al viitorului personal sau social. La nivel superficial putem interpreta copilul ca fiind o persoană care are viața deschisă în față. Mai curând, în registrul religios, copilul trimite la timpul viitor, la ceea ce va fi, la salvare, la mântuire. Copilul este simbolul totalității. Într-un registru temporal, copilul adună în sine, simbolic vorbind, trecutul ca amintire, prezentul ca certitudine și viitorul ca promisiune. Până la urmă, copilul este o ipostază a sinelui, așa cum în creștinism, Iisus Hristos este ipostaza desăvârșită a sinelui', a spus prof. univ. dr. Nicu Gavriluță.
'Spațiul în care trăim a suferit transformări fundamentale'
A urmat alocuțiunea diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache, care a făcut câteva reflecții sumare cu referire la modul în care receptează teologia schimbarea cadrelor culturale și simbolice. 'Raporturile noastre cu lumea, cu semenii și cu Dumnezeu sunt foarte mult afectate de mutații profunde care se petrec în spațiul vieții noastre. Există considerații făcute de mulți autori care judecă postmodernitatea și cultura postmodernă în toate terminațiile ei. Acești autori constată că timpul, spațiul, relația noastră cu materia în lume și cultura în care trăim au suferit modificări profunde, mutații aproape ireversibile și foarte greu de conștientizat. Această conștientizare a unor schimbări e foarte dificilă, atât timp cât nu avem nici un reper fix în raport cu care să judecăm aceste schimbări. Câtă vreme suntem scufundați într-o cultură, într-un spațiu și într-o lume care are un alt raport cu materia înconjurătoare, e foarte greu să judecăm modificările acestea. Spațiul în care trăim a suferit transformări fundamentale. Ele sunt date, de exemplu, de mijloacele de deplasare care au crescut în mobilitate și în viteză. Timpul suferă foarte multe deformări pentru că astăzi există foarte multe considerații care vin din judecățile postmodernității ecologice și globalizate. (...) Noi nu avem o interioritate exersată decât dacă ne mutăm sistematic pe această chestiune. Lumea ne cere sistematic să ieșim în afara noastră, să judecăm gusturi, simboluri, oferte de toate felurile, culori, imagini s.a.m.d. Toată munca ne exteriorizează permanent și nu avem o interioritate la care lucrăm. Mintea noastră este foarte slăbită și nu poate face o reflecție de sine. Oamenii au tendința să ne schimbe. Ei ne pot schimba în bine, dar ne pot influența și în rău. Lucrurile acestea sunt foarte fine și nu reușim să le analizăm fără o analiză foarte atentă și fără o obișnuință a minții de a face aceste reflecții. Contextul cultural este foarte potrivnic acestui gen de reflecție pentru că presupune o 'tăiere împrejur' a tuturor simțurilor. Această slăbire a omului de a reflecta în plan psihologic la el și la coordonatele existențiale ale vieții este constatată de foarte multe persoane în textele de cultură postmodernă', a remarcat diac. asist. univ. dr. Sorin Adrian Mihalache.

Sursa: www.Basilica.ro


Contor Accesări: 964, Ultimul acces: 2024-09-18 21:08:11